FORUM Fundacji Moto-Medic
Logowanie
Nazwa użytkownika

Hasło



Nie masz jeszcze konta?
Zarejestruj się

Nie możesz się zalogować?
Poproś o nowe hasło
Pokaz ratownictwa podczas Dni Flotowych 2010

W dniu 23 marca nasz motocykl weźmie udział w pokazie ratownictwa medycznego i drogowego organizowanego przez Adama Pietrzaka i jego ekipę podczas Dni Flotowych 2010 w Hotelu Mazurkas w Ożarowie Mazowieckim.

Zapraszamy,
Zespół Moto-Medic


Olsztyn: Sąd dał zielone światło dla Eurocoptera
Lotnicze Pogotowie RatunkoweJJ/Rynek Zdrowia 2010-03-11 10:54:00

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, dzięki podjętej w środę (10 marca) decyzji sądu administracyjnego może zbudować bazę dla śmigłowca EC 135 na lotnisku Dajtki.

Pogotowie lotnicze w Olsztynie potrzebuje nowej bazy, by obsługiwać ratowniczy śmigłowiec EC 135. Oprócz lotniska potrzebne jest jednak także osobne pomieszczenie do jego serwisowania. Budowa nowej bazy, wraz z takim zapleczem w Olsztynie do tej pory była niemożliwa z przyczyn formalnych.

Wszystko przez zapisy planu zagospodarowania przestrzennego z 2001 r., który zakładał w miejscu, gdzie miałby powstać hangar, wytyczenie ścieżek rowerowych.

Władze Aeroklubu Warmińsko-Mazurskiego, które udostępniają LPR lotnisko Dajtki, wystąpiły do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego o uchylenie takich zapisów. Wyrok zmieniający plan zagospodarowania zapadł w środę (10 marca), a jego uprawomocnienie nastąpi po 30 dniach.

– Po uprawomocnieniu się wyroku będziemy starać się o wybudowanie bazy. Załatwienie spraw formalnych - zdobycie wszelkich pozwoleń - to proces trwający od ośmiu miesięcy do roku, natomiast sama budowa potrwa także rok. O ile będziemy mieli na tę inwestycję pieniądze. Na razie, niestety, ich nie mamy. Ale oczywiście będziemy czynić wszelkie starani,a aby je zdobyć - mówi portalowi rynekzdrowia.pl Justyna Sochacka, rzecznik LPR.


Kraków: wolontariusze na jednośladach będą wspierać pogotowie
Ratownictwo medyczne

PAP/Rynek Zdrowia 2010-03-11 13:29:00

Wojewoda małopolski zdecydował, że ratownicy medyczni na motocyklach i rowerach ponownie będą działać w ścisłym porozumieniu z Centrum Powiadamiania Ratunkowego.

Ratownicy na motocyklach i rowerach z grupy Fundacji R2 współpracowali już z Krakowskim Pogotowiem Ratunkowym, ale na początku roku przestali być powiadamiani o wypadkach, gdyż przepisy zabraniają współpracy dyspozytorów pogotowia z wolontariuszami.

Wojewoda Stanisław Kracik zdecydował, że ratownicy z Fundacji R2 będą wzywani na miejsce zdarzenia przez dyspozytora CPR, jeśli uzna on, że sytuacja tego wymaga. Równolegle będzie on przekazywał informację o zdarzeniu Krakowskiemu Pogotowiu Ratunkowemu i innym służbom.


Warszawa: przybędzie lądowisk dla śmigłowców
Lotnicze Pogotowie RatunkoweŻycie Warszawy, KR/Rynek Zdrowia 2010-03-10 12:04:00

Do 2012 r. przy stołecznych szpitalach powstaną co najmniej cztery nowe lądowiska dla śmigłowców.

Jak podaje Życie Warszawy, według ekspertów lądowisk dla śmigłowców ratowniczych, powinno być co najmniej siedem. Tymczasem z prawdziwego zdarzenia są tylko dwa: przy Wojskowym Instytucie Medycznym oraz Centrum Zdrowia Dziecka.

Lądowisko CZD jest jednak oddalone 500 m od lecznicy. Zespół ratowników traci cenny czas na przewiezienie pacjenta do szpitala. Jak przyznaje Wojciech Starczyński, z-ca dyrektora ds. techniczno-administracyjnych lecznicy, zdarza się, że helikoptery lądują na ulicy, przed wejściem do Centrum. Dlatego niezbędne jest nowe lądowisko. Placówka chce je wybudować za fundusze Unii Europejskiej. Inwestycja ma kosztować milion złotych. Budowa lądowiska, które będzie zlokaliaowane w pobliżu izby przyjęć, ma się zakończyć w 2011 r


Warszawa: Eurocopter gotowy do służby w LPR
Lotnicze Pogotowie Ratunkowe

PAP/Rynek Zdrowia 2010-03-10 16:51:00

Od środy (10 marca) śmigłowiec EC 135 jest gotowy do lotów w bazie LPR na lotnisku Babice.

Warszawa jest trzecią bazą, po Krakowie i Szczecinie, gdzie śmigłowiec Mi-2 został zastąpiony Eurocopterem. Jest on szybszy, lżejszy, ma większy zasięg, może latać w nocy. W środę w pierwszym oficjalnym locie warszawskiego śmigłowca wziął udział wiceminister zdrowia Jakub Szulc.

EC 135 to lekki dwusilnikowy śmigłowiec, który w razie awarii jednego z silników może bezpiecznie kontynuować lot na drugim. Małe rozmiary i stosunkowo niewielka średnica łopat ułatwiają lądowanie. W kabinie medycznej nowego Eurocoptera zastosowano unikalne rozwiązania, zainstalowano sprzęt medyczny, który stawia ten śmigłowiec na równi z karetkami specjalistycznymi. Na wyposażeniu znajduje się m.in.: defibrylator, respirator, zestaw pomp infuzyjnych.


Łódź: ratownictwo medyczne nie dla prywatnych?
Ratownictwo medyczneJJ/Rynek Zdrowia 2010-03-08 11:15:00

Senatorowie PO Marek Trzciński i Andrzej Owczarek chcą wystąpić z inicjatywą legislacyjną, która uniemożliwi konkurowanie prywatnych firm z SPZOZ.

W ubiegłym roku doszło do protestu ratowników medycznych w Poddębicach przeciwko przyznaniu kontraktu przez NFZ prywatnej firmie. Protest, przeciwko takim rozstrzygnięciom konkursu (także w Łasku) poparli radni, starosta Stanisław Olas oraz senator Marek Trzciński. Zarzuty dotyczyły naruszeniu ustawy o ratownictwie medycznym i zamówieniach publicznych.

W tym roku po raz drugi prywatna firma wygrała rozpisany przez NFZ konkurs na ratownictwo medyczne w Łasku i w Zduńskiej Woli. Dyrektorzy szpitali złożyli odwołania od wyników konkursów. Natomiast parlamentarzyści (by w przyszłości takie sytuacje się nie powtórzyły) chcą wystąpić z inicjatywą legislacyjną uniemożliwiającą w przyszłości zaistnienie takich sytuacji...


Warmińsko-Mazurskie: skąd będzie latał EC 135?
Lotnicze Pogotowie RatunkoweAK, Gazeta Wyborcza/Rynek Zdrowia 2010-03-04 11:42:00

Baza LPR być może będzie musiała przenieść się pod Olsztyn.

Prawdopodobnie 10 marca dowiemy się gdzie w województwie Warmińsko-Mazurskim będzie stacjonował nowy helikopter Lotniczego Pogotowia Ratunkowego EC 135.

Dotychczas helikopter LPR stacjonował na terenie Aeroklubu Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn – Dajtki. Niestety, żeby mógł tam stacjonować nowy EC 135, trzeba wybudować nowe pomieszczenia dla LPR. Problem w tym, że nie można tego zrobić gdyż plan zagospodarowania terenu mówi, że mają tam być ścieżki rowerowe – podaje Gazeta Wyborcza.

Nad zmianą planu zagospodarowania terenu pochylił się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie.

– 10 marca ma zapaść decyzja WSA. Jeżeli będzie dla nas korzystna to skłaniamy się ku tej lokalizacji – mówi portalowi rynekzdrowia.pl Justyna Sochacka, rzecznik prasowy LPR.– Jeżeli sąd zdecyduje inaczej wówczas będzie rozpatrywana inna lokalizacja bazy, poza Olsztynem. Alternatywą jest usytuowanie bazy w Gryźlinach...

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe do końca tego roku ma otrzymać wszystkie z 23 zakupionych helikopterów EC 135. Do baz w Szczecinie i Krakowie już trafiły nowe maszyny.


Opolskie: karetki mają dojeżdżać szybciej
Pogotowie RatunkoweNowa Trybuna Opolska/Rynek Zdrowia 2010-03-04 18:26:00

Nowa strategia systemu ratownictwa medycznego na Opolszczyźnie ma skrócić czas dojazdu ratowników do pacjentów.

Na Opolszczyźnie do dyspozycji chorych jest 41 zespołów wyjazdowych. Wojewoda opolski Ryszard Wilczyński system ratownictwa medycznego w regionie ocenia pozytywnie, aczkolwiek zauważa, że są różnice w czasie docierania do pacjentów.

Na przykład w Nysie karetka potrafi dotrzeć do chorego w 3,5 minuty, a do wezwania na terenie powiatu – w 10 minut. W powiecie kluczborskim natomiast czas ten wynosi odpowiednio 10 i 20,5 minuty, a w oleskim: 6,5 i 18 minut.

Postanowiono więc te różnice wyrównać poprzez zmiany organizacyjne. Zamiast 11 rejonów operacyjnych będzie funkcjonowało 6, obejmujących dwa powiaty, które mają się wspierać i podsyłać do siebie karetki w razie potrzeby. Ulegnie też zmianie miejsce stacjonowania niektórych zespołów wyjazdowych. Nowa strategia ma być wdrażana od roku 2011 do 2013 roku.


Prof. Juliusz Jakubaszko: zamiast w karetki, inwestujmy pieniądze w SOR-y
Ratownictwo medyczneGazeta Wrocławska, RZ/Rynek Zdrowia 2010-03-03 14:44:00

Ratownictwem medycznym łata się dziury w systemie podstawowej opieki zdrowotnej - twierdzi krajowy konsultant w dziedzinie medycyny ratunkowej.

Prof. Juliusz Jakubaszko, konsultant krajowy w dziedzinie ratownictwa medycznego, podaje dane, z których wynka, że w Polsce jeden ambulans przypada na 24 tys. ludzi (średnia europejska to jedna karetka na 100 tys. osób). Liczba ambulansów wzrosła znacznie, gdy w 2000 r. resort zdrowia podjął decyzję o konieczności odnowienia całego starego taboru (został już wymieniony w 90 proc.).

Zdaniem prof. Jakubaszko problem tkwi w tym, że nie są one wykorzystywane tylko dla celów ratownictwa medycznego, a służą do łatania dziur w nieudolnym systemie podstawowej opieki zdrowotnej.


Toruń: teraz prywatni przewoźnicy pojadą z pacjentami
Prywatne firmyPP, Gazeta Wyborcza/Rynek Zdrowia 2010-03-03 12:59:00

Zamiast pogotowia, to prywatni przewoźnicy będą wykonywać usługi transportowe dla toruńskich szpitali.

Jak zgodnie przekonują włodarze pięciu szpitali w Toruniu, firmy zaoferowały dużo korzystniejsze warunki. Dotychczasowe zapisy umowy obciążały szpitale kwotą około 90 tysięcy złotych miesięcznie. Średnio 3 tysiące złotych dziennie - to kwota za utrzymanie gotowości zespołu karetki do wyjazdu, jaką naliczało pogotowie.

– O kwotach nie chcę rozmawiać. Mogę jednakże zapewnić, że nowa umowa już z samej formy rozliczania jest dla nas o wiele bardziej korzystna. Dotychczasowa, zmuszała wszystkie 5 szpitali do pokrywania kosztów gotowości zespołu karetki. Na nowych zasadach będziemy rozliczać się wedle stawki za przejechane kilometry i godziny pracy zespołu karetki – wyjaśnia w rozmowie z portalem rynekzdrowia.pl, Andrzej Przybysz, wicedyrektor ds. lecznictwa Specjalistycznego Szpitala Miejskiego.

Taka decyzja, jak wyjaśnia dyrektor Wojewódzkiej Stacji Pogotowia  Ratunkowego, Henryk Wróbel, oznacza zwolnienia kierowców. Dyrektor dodaje, że lekarze i ratownicy zostaną, ale będą zarabiać mniej, bo będą mieli mniej dyżurów.
Lublin: będą cztery nowe ambulanse
Pogotowie RatunkoweKurier Lubelski/Rynek Zdrowia 2010-03-03 12:05:00

Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Lublinie wzbogaci się o cztery nowe karetki pogotowia.

Ambulanse wraz z wyposażeniem kosztowały 1,6 mln złotych. Większość pieniędzy na zakup pochodziła z funduszy unijnych. 10 proc. dołożył samorząd województwa lubelskiego, a 5 proc. stacja pogotowia.

Nowe pojazdy zastąpią wyeksploatowane karetki, które jeżdżą ponad 5 lat i mają ponad 300 tysięcy przebiegu.

Lubelskie pogotowie dysponuje łącznie 22 ratowniczymi zespołami wyjazdowymi oraz jedną karetką neonatologiczną. Posiada filie w Kraśniku, Łęcznej i Świdniku.